کابل شبکه چیست؟ معرفی ویژگی ها و کاربرد انواع کابل شبکه

 انواع کابل شبکه

در واقع کابل شبکه به سیم هایی گفته می شود که جنسی از مس و شیشه دارند. کاربرد انواع کابل شبکه برای اتصال و انتقال داده میان کامپیوترها و روترها و سوییچ ها و شبکه های استورج (میان اجزا و مولفه های شبکه) می باشد. کابل شبکه را می توان رسانه ای دانست که در واقع داده ها در آن جریان پیدا می کنند و از دستگاهی به دستگاهی دیگر انتقال داده می شود. حال که کاربردها را دانستیم می توانیم درباره انواع کابل شبکه گفت و گو کنیم.

خرید کابل شبکه شرکت لگراند از نمایندگی

فهرست مطالب

  •  تاریخچه کابل شبکه
  • انواع کابل شبکه و کاربرد آنها
  • Cat یا Category در انواع کابل شبکه
  • ۴ رنگ اصلی کابل شبکه
  • کاربرد رنگ های کابل شبکه
  • رنگبندی و استاندارد T568A و T568B در کابل شبکه UTP
  • کابل شبکه کراس و کابل شبکه استریت چیست؟
  • وظیفه رشته های کابل شبکه
  • نگهدارنده کابل شبکه چیست؟
  • انواع لیبل و شماره کابل شبکه

 تاریخچه کابل شبکه

سال هزار و هشتصد و چهل و چهار بود ساموئل مورس با ساخت تلگراف نخستین ایده ارتباط دیجیتالی را بنیاد نهاد. شاید فکر کنید آنچه که امروز در دسترس داریم با آنچه که مورس ارائه داد یکسان نیست، اما در پایان آنچه که روشن می باشد این است از دیدگاه پایه ای دو گام در یک راه هستند. شاید بزرگترین تفاوت آنها شتابی باشد که هر کدام ارائه می دهند. در میانه های سده نوزدهم میلادی بیشترین انتقال در ثانیه میانگین دو تا سه خط و نقطه در تلگراف بود، اما امروزه این انتقال به یک گیگابایت در ثانیه رسیده است.

چند سال بعد بود که امیل بودات فرانسوی ماشین چاپ تلگراف را ساخت که فرآیند آن به وسیله یک صفحه کلید و کد پنج بیتی رخ می داد. در این روش پیام های تلگرافی به صورت مجازی ارسال و دریافت می شد. هر چند امروزه نیز در ارتباط سریالی از baud rate که برگرفته از نام همین دانشمند است بهره برده می شود. سال های بعد کدهای هفت بیتی با 128 کاراکتر و هشت بتی با 256 کاراکتر ساخته شد.

در چهل سال گذشته سرعت ارتباط فزونی یافته و این روابط میان کامپیوترها به یک موضوع پایه ای تبدیل شده است. با وجود ارائه استانداردهای گوناگون اما آنچه روشن است، نیاز به تجهیزات بیشتر و بهتر روز به روز بیشتر احساس می شود.

انواع کابل شبکه و کاربرد آنها

انواع کابل شبکه

درباره انواع کابل های شبکه باید گفت که انواع گوناگونی دارند و گزینش گونه مناسب کابل شبکه به این بستگی دارد که سیستم دارای چه نوع ساختار و توپولوژی می باشد. معماری سیستم و اینکه بزرگی شبکه به چه اندازه است از دیگر عواملی است  در این موضوع تاثیرگذار است. هر چند پروتکل به کاربرده شده نیز از دیگر عوامل مهم در گزینش کابل شبکه است.

اگر شما پیش از هر چیز کابل شبکه را به درستی بشناسید و بدانید چه پیوندی با دیگر ویژگی هی شبکه دارد سبب می شود در آیند بی نیاز از عیب یابی باشید که می تواند ساعت ها از شما زمان بگیرد. حتی اگر درباره کابل شبکه اطلاعات کمی دارید خواندن این مطلب کمک می کند تا با همه ابعاد آن اشنا شوید.

در شبکه های محلی که LAN نام دارد و در شبکه  های WAN نوع کابل شما نقش مهمی دارد هر چند در گزینه نخست گزینش نوع کابل کشی شبکه بر عهده شماست اما نوع  دوم اپراتور تصمیم می گیرد که چه نوع کابل کشی شبکه کند.

کابل مورد نیاز شبکه انواع گوناگونی دارد. از کابل زوج به هم تابیده که  twisted pair و کابل Unshielded Twisted یا UTPنامیده می شود. نوع دیگر کابل شبکه کابل کواکسیکال است. کابل چند جفتی و رسانهه های دیگر به نام بی سیم و وایرلس هم وجود دارد که به آن وای فای می گویند.

انواع کابل شبکه از نظر جنس

در شبکه های  LAN دو نوع کابل شبکه اصلی وجود دارد. این تقسیم بندی بسته به جنس کابل انجام می پذیرد.

کابل شبکه مسی

انتقال سیگنال ها در در سیم های مسی با بهره گیری از جریان الکتریکی و ولتاژ انجام می شود. کابل مسی بیشتر در سیم کشی های کوتاه مانند داخل داکت و میان کامپیوتر ها و وال پلیت هها و کابل های پچ و یا اتصال های اینتر کانکت است. هر اندازه در کابل مس بیشتری به کار برود کابل شبکه توانایی بیشتری در پهنای باند خواهد داشت.

انوع کابل مسی

  • کابل کواکسیکال: که شامل THINNET و THICKNET است و بیشتر صنعت کاربرد دارد.
  • کابل زوج به هم تابیده: که خود آن نیز دو نوع دارد که در دنبال مقاله به آن می پردازیم.

کابل شبکه فیبر نوری

کابل شبکه فیبر نوری

کابل شبکه فیبر نوری ساخته شده از شیشه است و سیگنال را با پالس و امواج نوری منتقل می نماید. کابل فیبر نوری بیشتر در اتصال هایی که میان ساختمان ها انجام می شود و یا ارتباط هایی که پالس با سرعت بسیار بالا انجام می شود به کار می رود. جاهایی که پهنای باند باید باشد مانند مراکز داده ها و یا اینکه گنجایش بالایی باید وجود داشت باشد، مانند فرودگاها و بانک ها و . . . . از فیبر نوری بهره برده می شود تا حجم بالایی از داده را به آسانی بتوان انتقال داد.

فیبرهای نوری انواع گوناگونی دارند ک در زیر آورده می شود.

  • INGLE MODE است که هنگامی کاربرد دارد که فاصله بسیار دور باشد.
  • MULTI MODE نوع دیگری از فیبرهای نوری است که کاربردش برای مواردی است که ظرفیت و گنجایش بالایی مورد نیاز است.

کابل زوج به هم تابیده  Twisted Pair

بی گمان گسترده ترین کابل های شبکه را می توان کابل های زوج به هم تابیده نامید که در انگلیسی به آن  TWIISTED PAIR می گویند. از شبکه های محلی گرفته (LAN) گرفته تا دفاتر، فروشگاه ها و مغازه ها نمونه هایی از دامنه کاربرد و گستره به کارگیری کابل های زوج به هم تابیده است. کابل زوج بهم تابیده را می توان در بسیاری از شبکه های اترنت هم یافت.

چهار جفت سیم نازک این کابل ها را تشکیل می دهند که در کنار هم زیر روکش بیرونی قرار می گیرند. دلیل اینکه کابل زوج به هم تابیده تا این اندازه کاربرد دارند در دنباله مقاله می آوریم.

نویز پذیری در کابل های زوج به هم تابیده

در هر اینچ از هر جفت از این سیم با پیچش خاصی در م پیچیده می شوند تا هم روی جفت های دیگر تداخل سیگنالی یا CROSSTALLK پدید نیاورند و هم دیگر دستگاه های الکتریکی روی آنها تاثیر نگذارد. هر چه سیم های جفت بیشتر تابیده شوند هم نرخ انتقال افزایش می یابد و هم بهای سیم افزون تر خواهد شد. این پیچش ها به خودی خود می توانند دسته بندی انواع کابل شبکه را زیر عنوان  CAT  یا CATEGORY به وجود آورند که به آن هم می پردازیم.

پرسشی که به وجود می آید و چالش بسیاری به همراه دارد در مورد نویز پذیری این کابل شبکه است. باید بدانید هر چه پیچش  و تابیدن جفت سیم ها به دور هم بیشتر انجام شود نویزپذیری هم به شکل چشم گیری کاهش می یابد چون تداخل الکترومغناطیسی هم کمتر می شود. نکته بارز دیگری در همین راستا کاهش افت سیگنال است. بهبود پنای باند ویژگی دیگری است که در اثر پچیش و تابیدن بیشتر کابل شبکه پدید خواهد آمد. تداخل الکترومغناطیسی معادل عبارت ElectroMagnetic Interference است که به صورت کوتاه شده EMI هم نامیده می شود.

انواع کابل زوج به هم تابیده  Twisted Pair

برای اینکه یک شبکه را به درستی راه اندازی کنید پیش از هر چیز باید کابل های شبکه را به خوبی بشناسید. انواع کابل شبکه زوج به هم تابیده را به صورت کامل برای شما بازگو می کنیم.

کابل Unshielded Twisted یا UTP

کابل شبکه Unshielded Twisted یا UTP

کابل Unshielded Twisted یا UTP  کابلی است که در آن سیم های به هم تابیده بدون هیچ شیلدی هستند.  و بیشتر در اترنت به کار می رود. نام استاندارد این نوع کابل شبکه U/UTP است.

ارزان ترین کابل از میان همه کابل های شبکه، کابل شبکه U/UTP است چون هیچ  گونه شیلد و پوششی روی آن وجود ندارد بنابراین در شبکه هایی به کار می رود که اهمیت داده ها چندان زیاد نیست.

کابل Shielded Twisted Pair یا STP

کابل شبکه Shielded Twisted Pair یا STP

SONY DSC

کابل Shielded Twisted Pair یا STP که زوج به هم تابیده دارای پوشش و شیلد است و در شبکه های توکن رینگ و Gigabit Ethernet به کار می رود.

این کابل شبکه را در محیط هایی به کار می برند که نویز بیشتری وجود داد. برای نمونه در کابل کشی هایی که فاصله طولانی است و یا هنگامی که کابل شبکه نزدیک جایی است که مدان مغناطیسی کابل برق در آن قرار دارد.

در این دسته از کابل ها شیلدها به شیوه های گوناگونی به دور سیم ها پیچید می شوند. اگر در نام فایل  STP  حرف F  آورده شود یعنی درای فویل می باشد و اگر حرف S نوشته شود  یعنی شیلد یا محافظ دارد.

برای اینکه از نویز پیشگیری شود از فویل بهره برده می شود اما برای تخلیه اثرهای القایی و الکتریسیته ساکن به سیستم اِرت در ساختار کابل شبکه STP از شیلد سود می جویند.

انواع گوناگونی از کابل شبکه دارای شیلد  STP  وجود دارد که آن ها را بیشتر بررسی می کنیم تا به سادگی بتوانید تفاوت آن ها را درک کرده و آن ها را بشناسید.

انواع کابل شبکه شیلد دار یا STP

انواع کابل شبکه شیلد دار یا STP​در شبکه بندی کامپیوترها ما دارای هفت نوع کابل شبکه دارای شیلد هستیم. این هفت نوع عبارتند از:

  • U/FTP: یک فویل دور هر جفت سیم وجود دارد.
  • F/UTP: یک فویل دور چهار جفت سیم یعنی کل سیم ها وجود دارد.
  • S/UTP: یک شیلد دور چهار جفت سیم یعنی کل سیم ها وجود دارد.
  • SF/UTP: یک شیلد و یک فویل، دور چهار جفت سیم یعنی کل سیم ها وجود دارد.  به آن STP هم گفته می‌شود.
  • S/FTP: یک فویل دور هر جفت سیم و یک شیلد دور چهار جفت سیم یعنی کل سیم ها وجود دارد.
  • F/FTP: یک فویل دور هر جفت سیم و یک فویل دور کل سیم ها وجود دارد.
  • SF/FTP: محافظ و پوشش بافته شده در کنار فویل دور سیم ها وجود دارد و هر جفت سیم هم دارای فویل هستند که البته در میان کابل های شبکه از همه گران تر است. تا کنون  با انواع کابل شبکه زوج به هم تابیده آشنا شدید به سنجش انواع کابل شبکه می‌پردازیم که با نام Category یا Cat مطرح می‌شود

Cat یا Category در انواع کابل شبکه

کابل های UTP گستره و گوناگونی بسیاری دارند بنابراین؛ می توان در کارهای بسیاری از آن ها بهره برد. از ویژگی های آن آسان بودن کار با آنها است و به سادگی نصب  می شود و می توان آن ها را گسترش داد و یا عیب یابی کرد.  بیایید نگاهی بیندازیم به انواع کابل شبکه. پرسرعت ترین کابل شبکه کابل Cat6 و Cat7 است.

آنچه برای ما روشن شده است این می باشد که هر چه عدد cat بیشتر باشد،  دارای فناوری نوین تری هستیم که از نظر پهنای باند و نرخ انتقال سرعت و همچنین کاهش میزان نویزپذیری را خواهیم داشت. برای نمونه در cat 5e نرخ انتقال داده نسبت بهcat 5  بهبود یافته و یا پهنای باند cat 6a نسبت به cat6 دو برابر شده است. از سودی دیگری هم میزان تابیده شدن جفت سیم ها به دور هم در Cat ها متفاوت است که همان طور که گفتیم بر میزان نویزپذیری کابل شبکه کامپیوتری تاثیرگذار است.

کابل شبکه  Cat1

این گونه از کابل ها در سال 1985 بود که به بازار آمد و برای انتقال صدا و سیستم تلفن کاربرد دارد. این کابل شبکه،  تابیده و توییست نیست و همچنین از ترافیک و شبکه هم پشتیبانی نمی کند. شرکت های مخابراتی که ISDN و PSDN ارایه می‌کنند از کابل Cat1 UTP استفاده می‌کنند آنها سیم کشی میان مکان کاربر تا شبکه مخابراتی با کابل cat 1 انجام می‌شود.  در برخی خانه های قدیمی  شاید هنوز بتوان کابل Cat1 UTP را یافت. اما در خانه های جدید تر کابل Cat1 UTP با کابل Cat3 UTP یا کابل Cat5 UTP جایگزین نوع اول شده است. بقیه cat ها ویژه شبکه هستند و می‌توانند ترافیک تلفن و شبکه کامپیوتری را پشتیبانی کنند.

کابل شبکه cat1

کابل شبکه Cat2

کابل Cat2 UTP چهار سیم دارد  که هر کدام دو به دو به هم پیچانده می شوند وکاربرد آن در شبکه های تورکن رینگ است. و اغلب در شبکه های توکن رینگ استفاده می‌شوند. سرعت کابل شبکه Cat2 UTP حداکثر ۴ Mbps است. به کار بردن این نوع از کابل شبکه چندان رایج نیست و ممکن است در سیستم‌های تلفنی قدیمی دیده شود به ویژه که دارای پشتیبانی  از استانداردهای TIA/EIA-568 پشتیبانی نمی‌شود.

کابل شبکه Cat3

کابل  Cat3 UTP دارای ۴ جفت سیم مسی به هم تابیده است و بیشتر در شبکه های توکن رینگ و ۱۰BaseT استفاده می‌شوند ( و حرف T روی آن نشان دهنده TWIST  است.  و می تواند تا سرعتی برابر با ۱۰ Mbps را پشتیبانی نماید. از کت ۳ به بعد فاصله های تا ۱۰۰ متر را می‌توان کابل کشی کرد. شاید نوز در برخی سیستم های تلفنی قدیمی از کابل Cat3 UTP کاربرد دارد. حداکثر پهنای باند در کابل Cat3 UTP برابر با ۱۶ مگاهرتز است.

کابل شبکه cat3

کابل شبکه Cat4

کابل Cat4 UTP دارای ۴ جفت سیم مسی به هم تابیده است و اغلب در شبکه های توکن رینگ استفاده می‌شوند و تا سرعت ۱۰ Mbps را پشتیبانی می‌کنند. امروزه بسیار کم از این  نوع از کابل استفاده می‌شود.

کابل شبکه Cat5

کابل Cat5 UTP دارای ۴ جفت سیم مسی به هم تابیده است که با جک RJ45 همراه است.  تفاوت cat 3 و cat 4 با cat 5 این است که در cat5 اغلب در شبکه های توکن رینگ، اترنت و فست اترنت Fast Ethernet استفاده می‌شوند و تا سرعت ۱۰۰ Mbps را پشتیبانی می‌کنند. حداکثر پهنای باند در کابلCat5  UTP برابر با ۱۰۰ مگاهرتز است.

چون میزان پیچش جفت سیم ها در هر اینچ، در کابل Cat5 UTP بیشتر از Cat3 UTP است، سرعت بیشتر و طول بیشتری برایمان فراهم می‌کند.

کاربرد کابل Cat5 UTP در شبکه های خانگی و کاری است. برای استفاده در فواصل بیش از صد متر باید از پل یا دیگر تجهیزات شبکه استفاده کرد وگرنه شبکه دچار اختلال می‌شود مثلا ممکن است باعث گم شدن بسته و کاهش سرعت انتقال شود.

کابل شبکه cat5

تفاوت کابل شبکه cat5e با کابل شبکه cat6

کابل شبکه Cat5e

کابل Cat5e UTP اغلب در شبکه های اترنت و فست اترنت Fast Ethernet و گیگابیت اترنت Gigabit Ethernet استفاده می‌شوند. سرعت کابل شبکه Cat5e UTP حداکثر ۱ Gbps و حداکثر پهنای باند در کابل آن برابر با ۱۰۰ مگاهرتز است.

کابل شبکه Cat6

کابل Cat6 UTP بیشتر در شبکه های گیگابیت اترنت Gigabit Ethernet و ۱۰ G Ethernet استفاده می‌شوند و می تواند تا پنجاه و پنج متر را،  تا سرعت ۱۰ Gbps را پشتیبانی می‌کنند. و اگر این فاصله به صد متر برسد به ۱ Gbps کاهش می یابد.  حداکثر پهنای باند در کابلCat6  UTP برابر با ۲۵۰ مگاهرتز است.

کابل Cat6 UTP مشابه کابل Cat5e UTP و تنها یک تفاوت دارد و آن این است که جداکننده ای فیزیکی میان چهار جفت سیم قرار می گیرد تا جلوی تداخل های الکترومغناطیسی را بگیرد. اگر کابل های Cat6 UTP در کابل کشی ها را به کار می برید باید توجه داشته باشید که دیگر اجزا مانند جک ها، پچ پنل و پچ کورد و … هم از همین استاندارد پیروی کنند و دو انتهای کابل هم به درستی جک زده شود.

کابل شبکه cat6a و کابل شبکه cat7

کابل شبکه Cat6a

سال دو هزار و نُه بود که کابل شبکه CAT6A UTP به بازار آمد و بیشترین کاربردش در در شبکه های گیگابیت اترنت Gigabit Ethernet و ۱۰ G Ethernet است.  و تا سرعت ۱۰ Gbps را پشتیبانی می‌کنند. حداکثر پهنای باند در کابل Cat6a  UTP برابر با ۵۰۰ مگاهرتز است.

کابل شبکه Cat7

کابل Cat7 UTP اغلب در شبکه های گیگابیت اترنت Gigabit Ethernet و ۱۰  G Ethernet استفاده می‌شوند و تا سرعت ۱۰ Gbps را پشتیبانی می‌کنند. حداکثر پهنای باند در کابلCat7  UTP برابر با ۶۰۰ مگاهرتز است.

این کابل شبکه در دیتاسنترها و برقراری ارتباطات Backbone میان سرورها و سوییچ های شبکه و دستگاه های استوریج استفاده می‌شود.

اگر  می خواهید کابل های ررا  Cat7 UTP در کابل کشی ها به کار ببرید توجه به این نکته مهم است که دیگر اجزا مانند جک ها،  پچ پنل و پچ کورد و … هم دارای همین استاندارد باشند و دو انتهای کابل هم به درستی جک زده شوند.

در ساختار کابل Cat7 UTP هر جفت سیم دارای یک شیلد است و  شیلد دیگر سیم ها در بر گرفته است.

جک شبکه rj45

جک RJ45

کابل های UTP با کانکتورها و جک های استانداردی کار می‌کنند. نام جک و کانکتور به کار رفته در آنها جک RJ45 است که کانکنتوری ۸ پینه که به وسیله شرکت تلفن طرراحی شده است. RJ45 شبیه کانکتور تلفن RJ11 است اما روی هم رفته دارای پهنای بیشتری است تا بتواند پین های بیشتری را درون خود جای بدهد.

۴ رنگ اصلی کابل شبکه

کابل های UTP از چهار جفت سیم هستند که رنگ بندی متفاوتی دارد و از رنگ های آبی، سبز و نارنجی و قهوه ای تشکیل شده اند.

اگر شبکه گیگابایت اترنت باشد چهار جفت سیم وجود دارد  اما در صورتی شبکه های معمولی هدف باشد و سعت میان در تا صد مگابایت در ثانیه باشد تنها از دو جفت استفاده می شود. این سیم ها تنها داده ها و دیتاهای مورد نظر را دریافت کرده و میان دو دستگاه به کاربرده می شود.

در شبکه های گیگابیت اترنت، از هر چهار جفت سیم استفاده می‌شود اما در شبکه های معمولی با سرعت ۱۰ و ۱۰۰ مگابیت در ثانیه،  فقط جفت ۲ و ۳ استفاده می‌شود. این سیم ها برای انتقال دیتا یعنی ارسال و دریافت دیتا بین دو دستگاه استفاده می‌شوند.

هر جفت سیم دو سیم در خود دارد که یکی از آنها رنگی است و دیگر راه راه سفید است. برای نمونه سبز و سبز راه راه در جفت یک و قهوه ای و قهوه ای راه راه در جفت دوم. این جفت ها با رنگ های مشابه در هم تنیده  شده اند  اما برای اینکه اترنت خود را مطمئن سازی کنید نباید این پیچش ها باز شوند. هر چند برای جَک زدن،  باز کردن پیچش ها در اندازه یک سانتیمتر نیاز است.

سبز و نارنجی برای شبکه های اترنت با سرعت ۱۰ و ۱۰۰ مگابیت در ثانیه طراحی شده اند.  اگر گیگابیت اترنت هم ساپورت شود رنگ قهوه‌ای و آبی هم استفاده می‌شود. آبی و قهوه‌ای را برای اترنت ثانوی و یا اتصال تلفن می‌توان استفاده کرد. البته چنین کاربردی توصیه نمی‌شود چرا که UTP ها از پایه مناسب کابردهای ساخته نشده اند.

کاربرد رنگ های کابل شبکه

رنگ خود کابل های شبکه زوج به هم تابیده،  متفاوت است.  هر رنگ کابل،  نشان دهنده برند تولید کننده کابل و Cat آن کابل است. مثلا برندرکس Brand Rex،  کابل‌های Cat6 را با رنگ بنفش و Cat5 را با رنگ طوسی تولید می‌کند.  یا مثلا Legrand، کابل‌های CAT6 را با رنگ آبی و Cat7 را با رنگ زرد تولید می‌کند.

همه شرکت هایی که کابل های کابل شبکه OUTDOOR تولید می کنند رنگ مشکی را برای آن برمی گزینند. کابل OUTDOOR باید این ویژگی را داشته باشد که در فضای باز زیر باد و باران و آفتاب و حتی جویده شدن توسط حیوانات پایداری از خود نشان دهند.

رنگبندی و استاندارد T568A و T568B در کابل شبکه UTP

پیش از هر چیز باید بدانیم که کابل های زوج به هم تابیده چگونه به کار برده می شوند و کاربرد انواع رنگ های کابل شبکه را بررسی نماییم. این که سیم ها با چه تربیتی قرار بگیرند در کابل UTP  مهم می باشد و اگر ترتیب استاندارد آنها رعایت نشود کابل کار نخواهد کرد. دو استاندارد T568A  و T568B در زمینه ترتیب سیم‌ها وجود دارد به طور کلی دو استاندارد رایج در سیم کشی وجود دارد که استاندارد T568A  و  T568B نام دارد. استاندارد T568A را EIA هم می‌نامند.  همچنین استاندارد T568B را AT&T هم می‌نامند

نکته ای که بسیار مهم است و هرگز نباید فراموش شود این است که؛ هنگام رو برو شدن با شبکه ای که پیشتر راه اندازی شده است باید چک نمایید که کدام از این دو استاندارد مورد نظر بود است تا با همان استاندارد کار را انجام داده و دنبال کنید وگرنه دچار چالش خواهید شد.

در استاندارد T568A و T568B،  همواره شماره پین فرد،  یعنی ۱ و ۳ و ۵ و ۷،  برای سیم های راه راه هستند و باید برای آنها به کار برده شود.

استفاده از استاندارد T568A در کابل شبکه

استاندارد T-568A در جک RJ45

در این استاندارد،  جای سیم های سبز و نارنجی که در استاندارد T568B دیده بودیم جا به جا خواهند شد.  بدین ترتیب جفت های ۱ و ۲ در ۴ پین وسط قرار می‌گیرند.  این استاندارد با اتصالات صوتی شرکت تلفن سازگاری بیشتری خواهند داشت.  چون در RJ11 هم،  جفت ۱ و ۲ در ۴ پین وسط قرار دارد.  نحوه قرارگیری سیم های رنگی کابل شبکه در استاندارد T568A را در تصویر زیر می‌بینید.

کابل شبکه کراس و کابل شبکه استریت چیست؟

باید بدانید که در هر صورت هر  دو استانداردT568A  و T568B مانند هم کار می‌کنند اما تفاوت آنها در ترتیب قرارگیری سیم ها در کنار یکدیگر است (جفت دو و سه با هم جابه جا می‌شوند). اگر در یک کابل این دو استاندارد ترکیب شوند کابل کراس Crossed  یا Crossover که معنی فارسی ضربدری می شود، خواهیم داشت و اگر در یک کابل با هم ترکیب نشوند و فقط یک استاندارد در هر دو سر کابل استفاده شود، کابل استریت  Straight Through  خواهد بود که در فارسی  به آن مستقیم هم گفته می‌شود، خواهیم داشت.

اتصال PC به هاب و سوییچ، مهم ترین کاربرد کابل استریت است. اتصال مستقیم دو PC به هم بدون استفاده از هاب و سوییچ،  مهم ترین کاربرد کابل کراس است البته برای اتصال دو هاب هم می‌توان از کابل ضربدری استفاده کرد.

درون هاب مداری وجود دارد که وظیفه انجام کراس را بر عهده دارد بنابر این تنها لازم است که کابل استریت را از پی سی به هاب وصل کنید اما اگر از هاب استفاده نکنیم، باید کراس کردن را به صورت دستی انجام دهیم یعنی از کابل کراس استفاده کنیم.

در کابل کراس، ارسال یا ترنزمیت (TX) یک پی سی به دریافت یا ریسیو (RX) پی سی دیگر وصل می‌شود و برعکس.

توجه داشته باشید که در اترنت های گیگابیتی نیازی به کابل شبکه کراس نیست و از کابل شبکه استریت استفاده می‌شود که دو انتهای آن به صورت اتوماتیک توسط کارت شبکه کراس می‌شود. این کار MDIX نام دارد.  امروزه اکثر سوییچ ها از ویژگی Auto-MDIX  پشتیبانی می‌کنند.

وظیفه رشته های کابل شبکه

کابل شبکه ۸ رشته سیم دارد و وظیفه هر رشته کابل شبکه متفاوت است. این تفاوت بستگی به این دارد که از چه نوع کابلی استفاده می‌کنید: کابل شبکه کراس یا کابل شبکه استریت. در اینجاست که کاربرد رنگهای کابل شبکه بیشتر از پیش مشخص می‌شود.

همان طور که  تا اینجا به درستی دانسته اید که در کابل شبکه کراس،  از جفت سیم سبز برای دریافت یا Receive و از جفت سیم نارنجی برای ارسال یا Transmite در یک سمت کابل استفاده می‌شود. در سمت دیگر کابل از جفت سیم سبز برای ارسال یا Transmite و از جفت سیم نارنجی برای دریافت یا Receive استفاده می‌شود. همان طور که گفتیم در کابل شبکه کراس، ارسال یا ترنزمیت (TX) یک پی سی به دریافت یا ریسیو (RX) پی سی دیگر وصل می‌شود و برعکس.

در کابل شبکه استریت، جفت سیم سبز برای ارسال در یک سوی از کابل و دریافت در سوی دیگر کابل به کار برده می شوند.  جفت سیم نارنجی برای ارسال در یک سمت کابل و دریافت در سمت دیگر کابل استفاده می‌شود.

نگهدارنده کابل شبکه چیست؟

نگهدارنده کابل شبکه که معادل کیبل منیجر Cable Manager است برای آرایش و مرتب کردن سیم ها و کابل های داخل رک (پچ کورد،  کابل برق و کابل شبکه) استفاده می‌شود.

انواع نگهدارنده کابل شبکه عبارتند از:

  • نگهدارنده افقی
  • عمودی
  • قلاب دار
  • درپوش دار

انواع لیبل و شماره کابل شبکه

انواع لیبل کابل شبکه برای تفکیک و مشخص کردن کابل های شبکه استفاده می‌شود تا به راحتی به کابل موردنظرمان دست یابیم. در این صورت؛ سرعت عیب یابی شبکه بالا خواهد رفت.

لیبل دورِ کابل شبکه و لیبل پشت چسب دار، از جمله انواع لیبل کابل شبکه برای لیبل گذاری است.

41902 – 021📞

021-91002204  /  021-91002202

09128884374  /   09128889281

آدرس: تهران – خیابان ولیعصر – روبروی پاساژ ایران- کوچه گیلان – ساختمان گیلان – پ 8 – واحد 5